Rabu, 15 September 2010

PESANAN : MAKNA SEBENAR ‘OPTIMISME’.



Surah Yusuf juga mengajar kita tentang erti optimisme, makna sebenar  ‘positive thinking’ serta kekuatan ‘hope for miracle from Allah’. Ada 3 ayat yang berpendiran sama :

1 : Sehingga apabila para rasul tidak mempunyai harapan lagi, dan merasa bahawa mereka telah ditipu, kemudian kami datangkan bantuan kepada mereka, lalu kami selamatkan mereka dengan orang yang kami mahukan… (Yusuf 110)

2 : Sesungguhnya barangsiapa yang bertaqwa dan bersabar, maka sesungguhnya Allah tidak akan mensia-siakan pahala orang yang berbuat kebaikan. (Yusuf, 90)

3 : Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sebab, yang berputus asa dari tahmat Allah hanyalah orang kafir. (Yusuf, 87)


Banyak yang saya belajar dari 3 ayat ini….. Ia mendefinisikan semula erti Optimism iaitu : Memanglah peristiwa pahit serta kegagalan boleh saja memberikan dampak emosi yang negative, perasaan takut serta rasa tidak yakin yang begitu mendalam… tetapi jika kita memilih untuk terus terikat dengan peristiwa silam, kita tidak akan melangkah ke hadapan….

Keduanya, sekali lagi ketiga-tiga ayat tersebut menekankan erti kebahagiaan hidup yang sebenar…. Jika kamu mahukan ‘success’ dunia akhirat, cita-citamu tercapai, inginkan kebahagiaan dalam setiap detik kehidupan, maka Surah Yusuf hanya ada satu jawapan : BERTAQWA & TERUSKAN BERSABAR!

Hmmm…sabar lagi….. mungkin bagi sesetengah orang, perkataan ‘sabar’ selalu sahaja dinegatifkan maknanya dengan :  Cukuplah… kan takdirmu sudah begitu… kalau memang sudah dilahirkan sebagai cacing, jangan sekali-kali bermimpi menjadi naga!’….

Itu bukannya sabar, tetapi ‘angkat bendera putih menyerah kalah!’ Sabar yang diajarkan oleh Nabi Yusuf bukanlah sabar negatif yang tunduk menyerah pada takdir, tetapi sabar positif iaitu tetap cekal untuk bertahan, bahkan siap-sedia mengejar setiap kesempatan yang melintas. Itulah yang dilakukan oleh Nabi Yusuf dalam rangkuman siri pengalaman hidupnya untuk dikongsikan kepada kita.

Disinilah terserlahnya rahsia ‘kekuatan’ Surah Yusuf : ia sarat dengan harapan bahawa Tuhan tidak pernah meniggalkan kita, bahawa seteruk mana sekalipun peristiwa pahit, ia bakal terhapus dengan ‘happy ending’ selepasnya, bahawa apa juga masalah yang dihadapi akan terungkai, bahawa kezaliman akan digantikan dengan kebaikan, dengan satu syarat : sentiasa berfikiran positif kepada Allah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan